16.7.
Radat alkavat olla viimeistelyä vaille valmiit. Täytyy myöntää, etten ole ennen seurannut katujen puutarhatöitä yhtä tarkasti keskustaajamassamme kuin tänä suvena. Kilpailu-alue käsittää 90 taloyhtiötä ja kaupungin ja seurakunnan hallinnoimia julkisia rakennuksia, joten kyllä siinä on ollut ”kyttäämistä”. Toivotaan ettei muutoksia piha-alueille tule viimeisten viikkojen aikana. Samalla kun olen nuuskinut taloyhtiöiden takapihoja, olen muistellut alueen historiaa ja asukkaita. Itse olen muuttanut Voikkaalta Kuusaan puolelle vuonna 1971, joten minulla on muistikuvia alueesta jo reilun 40 vuoden takaa. Aamupäivän kilpailualue oli 60-luvulla pientalovaltaista lähiötä. 70-luvulla alueelle rakennettiin betonilähiö, jossa aamupäivän kilpailu tullaan käymään. 1:4000 mittakaavan kilpailukartalla on talo, jossa akateemikko Eeva-Kaarina Volanen asui lapsuudessaan. Aamupäivän kartalla on myös Kuusankosken kotiseututalo, jonka on suunnitellut arkkitehti Lars Sonck. Talo edustaa vuosisadan vaihteen hirsirakentamista kauneimmillaan. Tähän kohteeseen voitte tutustua aamupäivän kilpailun jälkeen. Rakennus sijaitsee aamupäivän kilpailualueen takana kilpailukeskuksesta katsottuna, joten kun kilpailu on käyty, voitte vapaasti käydä bongaamassa tämän kohteen. Rakennus sijaitsee Kettumäen rinteessä, terassilta on hyvät näkymät keskustan yli.
Iltapäivän kisa tullaan käymään taajamamme ydinkeskustassa. Nyt näkymää hallitsevat liikerakennusten ohella puistot ja laakson keskellä virtaava Kymijoki. Merkittävin rakennus kartalla on Kuusankosken kirkko, jonka on suunnitellut Armas Lindgren. Kirkko on valmistunut vuonna 1929. Kun kilpailumme on vauhdissa, on kirkossa paraikaa menossa konfirmaatio ja jumalanpalvelus, joten otetaan tämä huomioon mikäli reitinvalinnat kulkevat kirkon vierestä.
Vaikka korona jättää jälkeä vielä tämänkin kilpailun järjestelyihin, haluaisin muistuttaa muutamista turvallisuusasioista, jotka koskevat tätä kilpailua. Kuusankosken taajamassa on yleinen 30km/h nopeusrajoitus. Tämä ei vielä takaa sitä, että kilpailu voitaisiin käydä riskittömässä ympäristössä. Korostaisin jokaisen kilpailijan omaa vastuuta, kun kilpailemme yleisen liikenteen seassa. Varotaan myös parkkipaikoilla pysäköityjä autoja, ei naarmuteta niitä, jos oikaisette niiden välistä. Kuusankosken taajama on kuin iso puutarha pensasaitoineen, joten näkyväisyys ei aina ole paras mahdollinen. Pyytäisin että nuorten vanhemmat ja ohjaajat korostaisitte tätä seikkaa kilpailijoille. Niin, kyllä tämä koskee kaikkia muitakin kisaajia.
Toinen asia, johon olen kilpailualueella useasti törmännyt, ovat pyykkinarut ja tamppaustelineet. Näitä ei ole piirretty karttaan. Keinut ja kiikut ovat miltei kaikki merkitty. Olkaa varuillanne kun juoksette takapihoilla, ettette törmäile näiden kuvaamattomien kohteiden kanssa. Näitä kohteita on sen verran paljon, etten näe järkeväksi turvanauhoittaa jokaista kohdetta.
Kaikesta tästä saarnasta huolimatta uskon, että saatte kokea täysipainoisen sprinttipäivän tässä Kouvolan toiseksi suurimmassa taajamassa.
Haluaisin jo tässä vaiheessa kiittää taloyhtiöitä, isännöitsijöitä, seurakuntaa ja kaupunkia myötämielisestä suhtautumisesta kilpailun järjestelyihin. Ilman tukeanne tämä tapahtuma ei olisi mahdollinen.
Tervetuloa Kuusankoskelle!
Ari Hietanen
ratamestari
10.6.
Kilpailun suunnitteleminen ja kartan päivitysten tekeminen aloitettiin välittömästi kun selvisi, että kilpailuanomuksemme oli mennyt läpi liitossa ja alueella. Elimme syksyä 2019, joten aikaa tähän tapahtuman suunnitteluun on ollut riittävästi. Tosin koronakevät muutti elämäämme sen verran paljon, että suunnittelu oli laitettava osin uusiksi. Ohjeistukset kilpailukeskuksen väljyydestä ja muista toiminnoista tuli ottaa huomioon myös ratojen suunnittelussa.
Kilpailu tullaan käymään miltei kokonaan rakennetussa ympäristössä. Kilpailu-alueella on lähes 90 taloyhtiötä ja tukku julkisia rakennuksia sekä muutama puisto. Aamupäivän kilpailu toimii myös Kaakon suunnistuksen aluemestaruuskilpailuna, ja AM-kilpailu päästäänkin käymään puhtaasti kaupunkisprinttinä parin viime vuoden puistomaisemman kisan jälkeen. Kansallisella puolella kisa on kaksiosainen ja palkinnot jaetaan kahden kilpailun yhteistuloksen perusteella. Tämä on yksi kisa valmistautumiseen kohti Salossa kisattavaa SM-sprinttiä. Olin kisaamassa viime suvena SM-esikisassa ja väittäisin, että kilpailumaastomme on hyvin samanoloinen SM-sprintin esikisan kanssa, joten harjoitusvaste olisi kohtuullisen hyvä.
Kilpailu tullaan käymään kahdella kartalla, joten kummallakin startilla tulee olemaan eri maasto. Tämä seikka varmasti lisää kilpailijoiden mielenkiintoa. Maastot tulevat olemaan luonteeltaan erilaisia ja pyrin ottamaan tämän seikan huomioon ratasuunnittelussa. Tässä vaiheessa, kun kirjoitan tätä juttua, mietin etämaalien käyttöä ja lähtöpaikkojen väljyyttä. Myös liikenneturvallisuus on huomionarvoinen asia, käydäänhän kisa taajaman keskustassa, jossa on myös jonkin verran liikennettä.
Meillä on eväät rakentaa Teille hyvä ja haasteellinen sprinttikilpailu. Tulkaa toteamaan miten onnistuimme tehtävässämme!
Ari Hietanen
ratamestari